etusivu I tiedoksi I Itä oikea suunta Jäämeren radalle
09.05.2017

Itä oikea suunta Jäämeren radalle

"Rata Kirkkoniemeen maksaa vähintään nelinkertaisesti kuin rata Murmanskiin."
 
 
Lapin Kansa, Mielipidekirjoitus
 
Kari Väyrynen

Lehtitietojen mukaan kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä (sd.) tuo esiin puolueen halun rahoittaa Jäämeren rataselvitystä. Hyvä niin.

Edellisten eduskuntavaalien alla Soklin kaivoskuljetukset olivat tapetilla ja maan punamusta hallitus päätti tukea kumipyöräkuljetusta ministeri Risikon päätöksellä. Tuen ilmaukset kaivokselle maakunnasta ja alueelta hiljenivät. Valtiovarainministeri Antti Rinne oli Kemijärvellä tuolloin vaalitilaisuudessa. Pääsin kertomaan hänelle ratataistelussa mukana olleena näkemykseni ratavaihtoehdosta. Valtion kanssa oli puhetasolla sovittu, että valtio maksaa Isokylä-Kelloselkä-radan peruskorjauksen sekä valtio ja Yara maksavat puoleksi uuden Kelloselkä-Sokli-radan eikä sähköistystä tule. Rinteen viesti oli, että Yara vedättää valtiota ja maksattaa veronmaksajilla kaiken.

Kerroin, että Matti Vanhasen hallituksen aikana pääministeri ja ympäristöministeri Paula Lehtomäki tekivät kaikkensa saadakseen ratalinjauksen Sokliin Natura-alueen läpi Sallassa ja onnistuivat. Pahin vastus ei ollut poroväki tai muut paikalliset vaan Lapin ely-keskus. Olivatko Rinteen kannanoton taustalla väärän hallituksen aikaisemmat toimenpiteet asiassa?

Ministeri Rinne puhui paljon "oikeiden" työpaikkojen tärkeydestä. Sokli olisi sitä ollut ja vieläpä ilman muuta valtion tukea kuin osallistumista infran rakentamiseen. Mitä saatiin? Asuntoja, rataa ja teitä pääkaupunkiseudulle paljolti yhteiskunnan varoin. Mihin jäivät "oikeat" työpaikat?

Jos Rinne olisi uskonut paikallisia ja puolueensa jäseniä, Soklia avattaisiin. Hän kuunteli alueita ylenkatsovia neuvonantajiaan. Kun ollaan oppositiossa, ideoita ja rahaa löytyisi vähän joka lähtöön. Vallassa kaikki vedättävät valtiota ja kauniit lupailut unohtuvat.

Miksi vuodatus? Kun Sokli olisi toteutunut, Jäämeren rataa olisi kohta valmiina Kelloselkään ja noin 40 kilometrin päähän Kovdorin kaivoskaupungista. Silloin olisi vara kahdesta vaihtoehdosta valita sopivampi mennä eteenpäin. Tällöin Jäämeren rata maksaisi enää runsaan miljardin saavuttaakseen Murmanskin jäätymättömän ja Kantalahden jäätyvän sataman. Kun Koillis- ja Luoteisväylät aikanaan aukeavat liikenteelle, Venäjä määrää liikenteen, koska merkittävä osa väylistä on sen aluevesiä. Tällöin liikenne Kirkkoniemeltä ei ole toisellakaan sijalla, koska Venäjä on rehellisesti protektionistinen ja myös pysyy.

Rata Kirkkoniemeen maksaa vähintään nelinkertaisesti kuin rata Murmanskiin. Norjan saamelaiset eivät anna ratalinjan kulkea pyhien maidensa läpi eli tehtävä mahdoton. Venäjän kanssa on eletty vuosisatoja ylä- ja alamäkeä. Nyt ollaan taas menossa parempaan päin eli Venäjä/Putin ei ole oikea syy vastustaa rataa.

 

Lähde: https://www.lapinkansa.fi/lappi/ita-oikea-suunta-jaameren-radalle-200124633/ 

 

 

 


Lähettäjä
Reijo Tamminen
09.05.2017
Tunnisteet: reijo_tamminen
powered by eMedia