etusivu I tiedoksi I Blogit
RSS
09.08.2017

Valtio ilmoittaa avaavansa kilpailun matkustajaliikenteessä vuoteen 2026 mennessä

Muuttuvaan tilanteeseen vastaamiseksi SAK:laiset rautatiealan ammattiliitot Raideammattilaiset, Veturimiesliitto ja Rautatievirkamiesliitto ovat tänään ilmoittaneet perustavansa yhteistyöelimen, Raidealan allianssin. Sen tehtävä on varmistaa, että nyt rautateitä koskevassa muutoksessa noudatetaan alan yleissitovia työehtosopimuksia sekä suunnitellaan tarvittaessa yhteistä järjestöllistä toimintaa. Rautateillä työntekijöiden järjestäytymisaste poikkeuksellisen korkea, ja on toimialasta riippuen 90-100 %.
Tunnisteet: vesa_mauriala
03.04.2017

Sanelusta neuvotteluun

Veli-Matti Mattilan mielipide puhuttaa vieläkin
Tunnisteet: reijo_tamminen
10.03.2017

Vaaliaikaa

Sosiaalinen media apuna vaalityössä
Tunnisteet: esko_takala
10.02.2017

Kevään uudet raidetuulet

Jokeriko yllättää jälleen?
Tunnisteet: pertti_myller
07.02.2017

Kiky soveltaminen alkaa ja TES neuvottelut kulman takana

Kiky neuvottelujen tulosta aletaan noudattamaan 1.2.2017 alkaen
Tunnisteet: hannu_mattila
21.12.2016

Rauhaisaa Joulua

On aika jälleen rauhoittua..
Tunnisteet: esko_takala
22.11.2016

Tulevaisuuden sopimustoiminta

Rautatiealan työehtosopimuksen yleissitovuus perustuu työsopimuslakiin. Lain mukaan myös työnantajaliittoon kuulumattoman työnantajan on noudatettava työsuhteissaan työehtosopimusta, joka on valtakunnallinen ja jota pidetään kyseisellä alalla edustavana.
Tunnisteet: hannu_mattila
22.11.2016

YT-neuvottelut kunnossapidossa

VR-Yhtymä käynnistää YT-neuvottelut Hyvinkään konepajan alasajosta
Tunnisteet: jouni_korkalainen
25.10.2016

Raideammattilaiset ihmettelee LiVi:n päätöstä sulkea VR Track Oy ulos kunnossapidon tarjouskilpailusta

Raideammattilaisten hallitus käsitteli tänään 25.10. kokouksessaan ajankohtaisia työmarkkina-asioita. Yhtenä asiana esillä oli Liikenneviraston vastikään annettu päätös hylätä VR Track Oy tarjoajana kunnossapitoalue 9. radan ja turvalaitteiden kunnossapidon tarjouskilpailussa vuosille 2017 – 2020.
Tunnisteet: vesa_mauriala
23.08.2016

Nopeiden liikkeiden tarve?

Tätä juttua kirjoittaessani kiky-sopimus jo uutisena vanha. Sen yksityiskohdat on moneen otteeseen käyty läpi edustajistossa, hallinnoissa, luottamusmiesverkostoissa ja kentällä. En siksi avaa sitä tässä enää sen ihmeemmin. Mutta vaikka kiky-sopimuksessa sovitut asiat ovat meille erittäin vaikeat ja ”kiukkuiset”, haluaisin oman neuvottelukuntani osalta lausua myös työnantajalle kiitoksen. Varsinaiset neuvottelut käytiin Paltan ja VR-Yhtymän edustajien kesken ammattimaisesti ja erittäin asiallisesti sekä toisten osapuolten kantoja kunnioittaen. Uskon, että luottamusta kasvatettiin molemmin puolin neuvottelujen yhteydessä.
Tunnisteet: hannu_mattila
15.08.2016

Matkustajadivisioonan Edunvalvonta

Väliaikaisjärjestelyjä Matkustajaliikenteen Divisioonan Plm-tehtävissä
19.07.2016

Loman jälkeen..

Kuinka sitä jaksaa loman jälkeen!!
Tunnisteet: esko_takala
25.05.2016

Kyky-sopmuksen mukainen neuvottelutulos on saavutettu

Palkansaajien keskusjärjestöt sekä Elinkeinoelämän keskusliitto sopivat aiemmin käynnistävänsä neuvottelut kilpailukykysopmuksesta. Tällä hetlellä on meneillään liittokohtaisten neuvotteluiden vaihe, jossa osapuolten sopimuksen mukaisesti tavoitellaan 24 tunnin vuosityöajan lisäystä. Esillä pöydissä on ollut myös palkallisen sopimisen lisääminen ja sen vastapainona luottamushenkilöiden aseman parantaminen.
Tunnisteet: vesa_mauriala
22.05.2016

"Pahinta ei ole pahojen ihmisten pahuus, vaan hyvien ihmisten hiljaisuus”

Olin tässä taannoin kirpputorilla myymässä tavaroitani, joita en ole ikinä tai vuosiin käyttänyt. Oli kiva jutella ihmisten kanssa maailman menosta. Eräs mies vaimonsa kanssa osti tavaroistani suuren osan. Keskustelin pitkään tämän miehen kanssa, ja yllätys yllätys, keskustelu siirtyi politiikkaan. Mies totesi keskustelumme lopuksi hieman vapisevin äänin: ”Suomi ei ole enää hyvä paikka. Olen ahdistunut. Suorastaan pelkään itseni ja perheeni puolesta. Toivottavasti hallitus vaihtuu pian ja hyvät ihmiset tulevat takasin.”
Tunnisteet: jussi_paivio
03.05.2016

KESKIMÄÄRÄINEN TYÖAIKA

Kunnossapidossa ollaan valtakunnallisesti ottamassa muiden työaikamuotojen rinnalle käyttöön uusi työaikamuoto, keskimääräinen työaika.
Tunnisteet: jouni_korkalainen
01.05.2016

HKL/HSL kuulumisia

Raidejokeri- ja Länsimetrokuulumisia
Tunnisteet: pertti_myller
18.04.2016

Liikennekaaren valmistelussa rautateiden osalta aikalisä - järki voitti

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner lähetti tänään pitämässään tiedotustilaisuudessa hallituksen liikennekaarihankkeen lausunnoille. Hankkeessa on kaksi pääosaa: liikenteen yhteinen säädöspohja ja vapaa markkinoillepääsy sekä valtion liikenneinfran kerääminen yhteen valtionyhtiöön.
Tunnisteet: vesa_mauriala
31.03.2016

Kannattaakohan enää neuvotella?

VR-Yhtymä ilmoitti eilen keskiviikkona yli 200 ihmisen irtisanomista ja laajoista lomautuksista. Aikaisemmin VR-Yhtymä on ilmoittanut yli 150 henkilön irtisanomisesta. Ajoitus irtisanomisille on käsittämättömän huono, sillä samaan aikaan myös Rautatiealalla on alkamassa yhteiskuntasopimuksen kilpailukykyä parantavat neuvottelut keskusjärjestöjen esityksen pohjalta.
Tunnisteet: jussi_paivio
29.03.2016

Vuosiloman sairauskarenssin palauttaminen ei koske tässä vaiheessa Rautatiealan työehtosopimusta

Eduskunta hyväksyi 9. maaliskuuta työntekijän omavastuun palauttamisen vuosilomalakiin. Lakia muutetaan siten, että työntekijän sairastuessa vuosilomansa aikana kuusi ensimmäistä työkyvyttömyyspäivää ovat omavastuupäiviä, jotka eivät oikeuta lomapäivien siirtoon. Lomaansa voi siirtää vasta, jos työkyvyttömyys jatkuu kuutta päivää pidempään. Omavastuusta huolimatta työntekijöille turvataan vähintään neljän viikon vuosiloma, jos sitä on kertynyt loman ansaintavuodelta vähintään 24 arkipäivää. Lainmuutos tulee voimaan 1. huhtikuuta 2016.
Tunnisteet: jussi_paivio
23.03.2016

Nyt neuvotellaan

Kerrottakoon se nyt heti alkuun, että JHL ei ole hyväksynyt kilpailukykysopimusta. Olemme vain lupautuneet neuvottelemaan keskusjärjestöjen saavuttaman neuvottelutukoksen perusteella ja hyvä niin! Vaakakupissa oli meinaan sellaiset asiat, että pitkän työuran edessä työskentelevällä olisi ollut suhteettoman huonot oltavat. Enkä nyt puhu itsestäni, vaan kaikista työläisistä, joilla on työuraa jäljellä enemmän kuin kaksi vuotta. Ehkäpä työajan lisäystäkin pahempi asia olisi ollut työntekijöiden pudottaminen kokonaan ns. kolmikanta neuvottelupöydästä. Neuvottelut aloittamalla ainakin toistaiseksi pysymme pöydissä.
Tunnisteet: jussi_paivio
powered by eMedia