etusivu I tiedoksi I Blogit I Kannattaakohan enää neuvotella?
31.03.2016

Kannattaakohan enää neuvotella?

VR-Yhtymä ilmoitti eilen keskiviikkona yli 200 ihmisen irtisanomista ja laajoista lomautuksista. Aikaisemmin VR-Yhtymä on ilmoittanut yli 150 henkilön irtisanomisesta. Ajoitus irtisanomisille on käsittämättömän huono, sillä samaan aikaan myös Rautatiealalla on alkamassa yhteiskuntasopimuksen kilpailukykyä parantavat neuvottelut keskusjärjestöjen esityksen pohjalta.

Valtioyhtiönä VR:n tulisi näyttää esimerkkiä työllistämisessä ja palvelujen kehittämisessä. Suomen Hallitus luvannut kymmeniä tuhansia lisätyöpaikkoja, jos kilpailukykysopimus tulee voimaan. Nyt suunta on siis täysin toisenlainen valtion itsensä kokonaan omistamassa yhtiössä. Samaan hengenvetoon totean, että pääsyypää VR:n heikkoon tilanteeseen ei ole henkilöstö, vaan Liikenneministeriön rautatieliikennettä vihaava politiikka sekä VR:n johdon hidas reagointi. Nyt kun lopulta reagoidaan, niin reagoidaan palveluja vähentämällä, kun kilpailutilanteessa niitä pitäisi lisätä. 

Samaan aikaan kun VR-Yhtymän johdolle maksetaan ylisuuria palkkiota ja valtiolle tuloutetaan 100 miljoonan euron osinkoja, niin rautatiepalveluja heikennetään ja työntekijöitä irtisanotaan. Ajattelinkin ääneen työpaikallani, (niin että JHL:n hallituskin varmasti kuuli ajatukseni.) 

Onko tälläisessä tilanteessa mahdollisuutta jatkaa rautatietyöntekijöiden työehtojen heikentämistä kilpailukykysopimuksen kautta, jollei liikenneministeriö ja VR-Yhtymän johto kanna omaa vastuutaan. Jäänkin odottamaan Ministeriöltä toimia junaliikenteen turvaamiseksi ja VR:n johdolta selkeää viestiä ”talkoisiin” osallistumisesta, jotta voin hyvällä omatunnolla mennä ensimmäisiin kilpailukykyneuvotteluhin. 

Jos tuo toivomani viesti saavuttaa minut, niin sitten ehkäpä voin ääneen ajattelun lopettaa, etteivät päättävät hallintoelimet ota sopimustoimitsijan ajattelua kirjaimellisesti, kuten lähimmät työtoverini jo ottivat ja kertoivat ajatelleensa samoin. Jos neuvottelijat näin ajattelevat, niin on monta mutkaa vielä kilpailukykysopimukseen pääsemisessä rautatiealalla. 

Olen siis henkilökohtaisesti samaa mieltä, että VR:n tulee kehittää ja tehostaa palvelujaan, mutta nykyinen suunta, jossa palveluja ja matkustajien turvallisuutta heikennettään järjestelmällisesti ovat ehdottaman väärän suuntaisia. Rautatieliikenteen vahvuus on ollut hyvässä palvelussa, kattavassa liikennöintiverkostossa ja ennen kaikkea turvallisuudessa. Juuri näitä raideliikenteen vahvuuksia VR ja liikenneministeriö kilpaa purkavat.

ja vielä...

Sain viestin meidän Raideammattilaisten yhdistyksiltä. Jäsenemme pahoittelevat, että irtisanomiset ja linjaukset johtivat lailliseen poliittiseen työtaisteluun ja konduktöörien ulosmarssiin, mikä vaikeutti monen ihmisen matkantekoa.  

Kuten aina, niin tässäkin kriisissä tuli riman alitus. Sen alitti tällä kertaa VR:n ”tuomitseva” johto, joka otti oikeuslaitoksen roolin ja tuomitsi yhdistyksiemme täysin laillisen poliittisen lakon laittomaksi ja yrittää leimata työntekijänsä rikollisiksi. Tästä onkin sitten hyvä jatkaa yhteistyön kehittämistä yt-prosessin jälkeen?

Jussi Päiviö

sopimustoimitsija

Mielipiteet ovat toistaiseksi kirjoittajan omia.


Lähettäjä
Jussi Päiviö
31.03.2016
Tunnisteet: jussi_paivio
powered by eMedia