etusivu I tiedoksi I Blogit I Rautatiealalla työehtosopimusneuvotteluja odotellaan mielenkiinnolla
26.10.2017

Rautatiealalla työehtosopimusneuvotteluja odotellaan mielenkiinnolla

Rautatiealalla työehtosopimusneuvotteluja odotellaan mielenkiinnolla
Tämä kierros on moniin vuosiin ensimmäinen varsinainen liittokierros.

Tämä kierros on moniin vuosiin ensimmäinen varsinainen liittokierros.

Lisäväriä TES kierrokseen tuo rautatiealan kilpailutus.  Bernerin suunnitelmat, tuntuvat perustuvan ns. sammon ryöstöön.  Käytännössä siis vuosikymmenten aikana kerätty VR yhtiön tase sosialisoidaan yksityisten yritysten käyttöön. Näin niiden ei tarvitse ottaa normaalia markkinatalouteen kuuluvaa kalustoriskiä. Kuka yksityinen toimija tekisi ensin kalustoon mittavat investoinnit ja sen jälkeen antaisi kaluston kilpailijoiden käyttöön.  Ihmettelisin sitä yhtiötä on se ulkomainen tai kotimainen  kuljetusyhtiö joka ei moiseen kultaisella lautasella tarjoiltuun tilaisuuteen tartu..  VR  yhtymän johdossa  varmaankin mietityttää kaluston luovutuspakon lisäksi , että kuinka voi olla mahdollista, että omasta jo maksetusta kalustosta joutuisi maksamaan vuokraa ?. Mutta tämä on oma tarinansa ja lopputulemaa ei vielä tunneta.

Varsinaiseen tes kierrokseen olemme lähteneet jo alkuvuodesta liikkeelle ja raideammattilaisten  JHL yhdistyksiltä sekä Luottamusmiesorganisaatiosta olemme pyytäneet ja saaneet aloitteita ja ehdotuksia , niitä on  tullut noin 100. Muutosehdotukset ovat hyvin moninaisia niin palkkatoiveiden kun TES tekstienkin osalta. Ne ja JHL tavoitteet yhdistäen sekä SAK viitteillä varustettuna  kokoamme paketin neuvottelukierrokselle.

Lisäksi joudumme avaamaan TES pöydässä  sopimuksen tulkintariitoja. Työnantajan yksipuolisesti direktio-oikeudellaan tekemät sopimustulkinnat ovat johtaneet tilanteeseen, että tekstimuutoksin sopimuksen tarkoitus pyritään palauttamaan.

Pääkohdiksi neuvottelukierroksella noussee. Työvuorojärjestelyt,  työvuorojen pituudet, viikkolepo, vuorotaulumuutokset sekä yleisesti työsidonnaisuuden vähentäminen.

Raideammattilaiset ottavat esityksiin kantaa ennen lopulliset neuvottelutavoitteet asetetaan. Tällä kierroksella on myös tarkoitus tehdä läheisesti yhteistyötä muiden rautatiealalla toimivien liittojen kanssa.

Palkankorotuksen taso ja sopimuskauden pituus  ja ohjeistus asiassa ei ole vielä JHL hallituksen voimin lyöty lukkoon. Mutta itse uskon, että kun useat SAK keskeiset liitot käyvät neuvottelut ennen meitä , niin palkankorotustason määrittäminen on selkeytynyt ennen kuin meidän sopimuksemme umpeutuu.

Nähtäväksi jää minkälaisia malleja loppusyksynä nousee esiin, itseäni hieman arveluttaa jos ns.  Suomimalliin löytyy taso vientiliittojen sopimuksista ja kolmikannassa loppumetreillä syntyy  palkkamalli.

Jos ensin sovitaan muutaman vientialan voimin tes palkankorotukset ja sen jälkeen SAK ja EK löytävät suomi mallista toisensa ja valtiovallan kanssa yhteistuumin julistavat ns. suomi palkkataso sopimuksen löytyneet ja tästä ei yli kävellä.

Siinä on vaara, että ”pöytälaatikosta” loytyy ” avaajille oma palkkamalli. Ja se selviää muille vasta vuoden kuluessa. Kiky sopimuksen yhteydessä koin, että nuo elementit  oli käytössä kun työaikapidennystä ja lomarahaleikkausta rakennettiin.

Omalle neuvotteluryhmälle antaisin seuraavan neuvon => ” Taistelumieltä ”

 

” pääasia on ettei pelkää.”

Hannu Mattila


Lähettäjä
Reijo Tamminen
26.10.2017
Tunnisteet: hannu_mattila
powered by eMedia