etusivu I tiedoksi I Blogit
RSS
21.12.2016

Rauhaisaa Joulua

On aika jälleen rauhoittua..
Tunnisteet: esko_takala
22.11.2016

Tulevaisuuden sopimustoiminta

Rautatiealan työehtosopimuksen yleissitovuus perustuu työsopimuslakiin. Lain mukaan myös työnantajaliittoon kuulumattoman työnantajan on noudatettava työsuhteissaan työehtosopimusta, joka on valtakunnallinen ja jota pidetään kyseisellä alalla edustavana.
Tunnisteet: hannu_mattila
22.11.2016

YT-neuvottelut kunnossapidossa

VR-Yhtymä käynnistää YT-neuvottelut Hyvinkään konepajan alasajosta
Tunnisteet: jouni_korkalainen
25.10.2016

Raideammattilaiset ihmettelee LiVi:n päätöstä sulkea VR Track Oy ulos kunnossapidon tarjouskilpailusta

Raideammattilaisten hallitus käsitteli tänään 25.10. kokouksessaan ajankohtaisia työmarkkina-asioita. Yhtenä asiana esillä oli Liikenneviraston vastikään annettu päätös hylätä VR Track Oy tarjoajana kunnossapitoalue 9. radan ja turvalaitteiden kunnossapidon tarjouskilpailussa vuosille 2017 – 2020.
Tunnisteet: vesa_mauriala
19.10.2016

Muutoksia toimintaympäristössä

Helsinki ja HKL
Tunnisteet: pertti_myller
23.08.2016

Nopeiden liikkeiden tarve?

Tätä juttua kirjoittaessani kiky-sopimus jo uutisena vanha. Sen yksityiskohdat on moneen otteeseen käyty läpi edustajistossa, hallinnoissa, luottamusmiesverkostoissa ja kentällä. En siksi avaa sitä tässä enää sen ihmeemmin. Mutta vaikka kiky-sopimuksessa sovitut asiat ovat meille erittäin vaikeat ja ”kiukkuiset”, haluaisin oman neuvottelukuntani osalta lausua myös työnantajalle kiitoksen. Varsinaiset neuvottelut käytiin Paltan ja VR-Yhtymän edustajien kesken ammattimaisesti ja erittäin asiallisesti sekä toisten osapuolten kantoja kunnioittaen. Uskon, että luottamusta kasvatettiin molemmin puolin neuvottelujen yhteydessä.
Tunnisteet: hannu_mattila
15.08.2016

Matkustajadivisioonan Edunvalvonta

Väliaikaisjärjestelyjä Matkustajaliikenteen Divisioonan Plm-tehtävissä
19.07.2016

Loman jälkeen..

Kuinka sitä jaksaa loman jälkeen!!
Tunnisteet: esko_takala
25.05.2016

Kyky-sopmuksen mukainen neuvottelutulos on saavutettu

Palkansaajien keskusjärjestöt sekä Elinkeinoelämän keskusliitto sopivat aiemmin käynnistävänsä neuvottelut kilpailukykysopmuksesta. Tällä hetlellä on meneillään liittokohtaisten neuvotteluiden vaihe, jossa osapuolten sopimuksen mukaisesti tavoitellaan 24 tunnin vuosityöajan lisäystä. Esillä pöydissä on ollut myös palkallisen sopimisen lisääminen ja sen vastapainona luottamushenkilöiden aseman parantaminen.
Tunnisteet: vesa_mauriala
22.05.2016

"Pahinta ei ole pahojen ihmisten pahuus, vaan hyvien ihmisten hiljaisuus”

Olin tässä taannoin kirpputorilla myymässä tavaroitani, joita en ole ikinä tai vuosiin käyttänyt. Oli kiva jutella ihmisten kanssa maailman menosta. Eräs mies vaimonsa kanssa osti tavaroistani suuren osan. Keskustelin pitkään tämän miehen kanssa, ja yllätys yllätys, keskustelu siirtyi politiikkaan. Mies totesi keskustelumme lopuksi hieman vapisevin äänin: ”Suomi ei ole enää hyvä paikka. Olen ahdistunut. Suorastaan pelkään itseni ja perheeni puolesta. Toivottavasti hallitus vaihtuu pian ja hyvät ihmiset tulevat takasin.”
Tunnisteet: jussi_paivio
03.05.2016

KESKIMÄÄRÄINEN TYÖAIKA

Kunnossapidossa ollaan valtakunnallisesti ottamassa muiden työaikamuotojen rinnalle käyttöön uusi työaikamuoto, keskimääräinen työaika.
Tunnisteet: jouni_korkalainen
01.05.2016

HKL/HSL kuulumisia

Raidejokeri- ja Länsimetrokuulumisia
Tunnisteet: pertti_myller
18.04.2016

Liikennekaaren valmistelussa rautateiden osalta aikalisä - järki voitti

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner lähetti tänään pitämässään tiedotustilaisuudessa hallituksen liikennekaarihankkeen lausunnoille. Hankkeessa on kaksi pääosaa: liikenteen yhteinen säädöspohja ja vapaa markkinoillepääsy sekä valtion liikenneinfran kerääminen yhteen valtionyhtiöön.
Tunnisteet: vesa_mauriala
31.03.2016

Kannattaakohan enää neuvotella?

VR-Yhtymä ilmoitti eilen keskiviikkona yli 200 ihmisen irtisanomista ja laajoista lomautuksista. Aikaisemmin VR-Yhtymä on ilmoittanut yli 150 henkilön irtisanomisesta. Ajoitus irtisanomisille on käsittämättömän huono, sillä samaan aikaan myös Rautatiealalla on alkamassa yhteiskuntasopimuksen kilpailukykyä parantavat neuvottelut keskusjärjestöjen esityksen pohjalta.
Tunnisteet: jussi_paivio
29.03.2016

Vuosiloman sairauskarenssin palauttaminen ei koske tässä vaiheessa Rautatiealan työehtosopimusta

Eduskunta hyväksyi 9. maaliskuuta työntekijän omavastuun palauttamisen vuosilomalakiin. Lakia muutetaan siten, että työntekijän sairastuessa vuosilomansa aikana kuusi ensimmäistä työkyvyttömyyspäivää ovat omavastuupäiviä, jotka eivät oikeuta lomapäivien siirtoon. Lomaansa voi siirtää vasta, jos työkyvyttömyys jatkuu kuutta päivää pidempään. Omavastuusta huolimatta työntekijöille turvataan vähintään neljän viikon vuosiloma, jos sitä on kertynyt loman ansaintavuodelta vähintään 24 arkipäivää. Lainmuutos tulee voimaan 1. huhtikuuta 2016.
Tunnisteet: jussi_paivio
23.03.2016

Nyt neuvotellaan

Kerrottakoon se nyt heti alkuun, että JHL ei ole hyväksynyt kilpailukykysopimusta. Olemme vain lupautuneet neuvottelemaan keskusjärjestöjen saavuttaman neuvottelutukoksen perusteella ja hyvä niin! Vaakakupissa oli meinaan sellaiset asiat, että pitkän työuran edessä työskentelevällä olisi ollut suhteettoman huonot oltavat. Enkä nyt puhu itsestäni, vaan kaikista työläisistä, joilla on työuraa jäljellä enemmän kuin kaksi vuotta. Ehkäpä työajan lisäystäkin pahempi asia olisi ollut työntekijöiden pudottaminen kokonaan ns. kolmikanta neuvottelupöydästä. Neuvottelut aloittamalla ainakin toistaiseksi pysymme pöydissä.
Tunnisteet: jussi_paivio
15.03.2016

Matkustajaliikenteen kuulumisia

Yt-neuvotteluiden päätökset lähenevät ja organisaatiossa tapahtuu henkilövaihdoksia. Muutosten keskellä pitäisi suunnata ajatuksia myös tulevaan ja siihen, kuinka kehitämme omaa edunvalvontaamme vastaamaan nykyisen työelämän tarpeita.
Tunnisteet: mikko_tiainen
01.03.2016

Liikkeenluovutusmalli HSL-sopimuksessa on voitto työntekijöille

HSL:n tekemä päätös lähiliikenteen tilaamisesta VR:ltä myöhempään kilpailutukseen saakka on pitkäjänteinen ja oikea ratkaisu. Samalla se osoittaa, että neuvottelemalla asiat voidaan ratkaista parhaiten. Nän siis siinä tapauksessa, että aitoa neuvotteluhalua on molemmilla puolilla pöytää. HSL:n hallitus antoi yksimielisesti valtuutuksen solmia VR:n kanssa uuden sopimuksen lähijunaliikenteen operoinnista ja Sm5-junien kunnossapidosta HSL-alueella. VR:n hallitus päättää sopimuksesta ensi viikolla. Sopimus on viisivuotinen ja päättyy 26.6.2021.
Tunnisteet: vesa_mauriala
10.02.2016

Matkustaliikenteen ja kunnossapidon YT:stä ilmoitukset

Matkustajaliikenteen sekä kunnossapidon YT:stä ilmoitukset Matkustajaliikenteen, junaliikennöinnin ja kunnossapidon yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 10.11.2015, mutta päätösten antaminen on jouduttu kokonaisuuden keskeneräisyyden vuoksi jakamaan kahteen vaiheeseen. Yt-neuvottelujen päätyttyä annettiin ensimmäisessä vaiheessa, 30.11.2015, työnantajan selvitys harkittavista päätöksistä matkustajaliikenteen lipputoimistoja, asiakaspalvelukeskusta, kaukoliikenteen operatiivista yksikköä, markkinointia, liikennesuunnittelua ja hinnoittelua sekä kehitysyksikköä koskien. Lisäksi annettiin selvitys päätöksistä koskien Operaatiokeskusta. Maanantaina 1.2. tiedotetiin Liikenne- ja viestintäministeriön sekä VR:n ostoliikennettä koskevan sopimuksen allekirjoittamisesta. Samalla tiedotettiin LVM:n päättämistä velvoiteliikenteen muutoksista. Velvoiteliikennettä koskevan päätöksen myötä osa leikattavasta ostoliikenteestä siirtyy VR:lle tappiolliseksi velvoiteliikenteeksi. Velvoiteliikennemuutokset ovat voimassa 10.12.2016 asti.
Tunnisteet: arto_kukkonen
04.02.2016

organisaatiomuutos

Myllerrystä vai ymmärrystä?
Tunnisteet: pertti_myller
powered by eMedia