Vuosi 2019 alkaa olemaan pikkuhiljaa taputeltu. Tässä kohtaa onkin hyvä kiittää syysvaltuustoa ja sen ottamaa jämäkkää kantaa syksyn työmarkkinatilanteeseen.
”Suhtaudumme työehtosopimusten heikentämiseen erittäin kielteisesti ja olemme valmiina laajoihin järjestöllisiin tukitoimiin työehtosopimusten heikennysten ja sopimus shoppailun pysäyttämiseksi” Raideammattilaisten valtuusto totesi julkilausumassaan.
Tämä ei jäänytkään pelkäksi sanamiekkailuksi ja uhkailuksi vaan toteutui myös postin tukilakoiksi tavaraliikenteessä ja kaluston kunnossapidossa. Tästä myös iso kiitos jäsenistölle, oli kunnia olla lakkovahtina Helsingin varikon sisääntuloportilla ja todeta että ”hanska” piti täydellisesti. Yhtäkään raideammattilaista ei pyrkinyt lakonalaisiin töihin!
Tämä olikin hyvä harjoitus koska myös meidän omat TES neuvottelut ovat alkaneet. Työnantaja on sanonut irti rautatiealan työehtosopimuksen ja viimeinen voimassaolopäivä on 31.1.2020
Tähän olikin varauduttu ja yhdistyksiltä pyydettiin jo loppukesästä TES esityksiä, yhdistysten ja luottamusmiesten neuvottelupäivillä lokakuun lopulla tehtiin ryhmätöitä näiden tiimoilta ja palkkaliitteet on käsitellyt omia kärkihankkeitaan divisioonaluottamusmiesten johdolla. Kaikki nämä materiaalit käsiteltiin edunvalvonta neuvottelukunnan kokouksessa 4.12.2019. Valmius tulevaan neuvotteluun on hyvä.
Kuitenkin, kuten olemme nähneet niin jo käynnistynyt liittokohtainen TES kierros on vaikea. Työtaisteluja tullaan varmasti näkemään monilla aloilla. Tähän on myös meidän varauduttava.
Tuleva vuosi tuo myös muita haasteita, HKL:n yhtiöittäminen näyttää yhä todennäköisemmältä.
HSL alueen lähijunaliikenteen operoinnin ja kunnossapidon kilpailutusten tarjoukset pitää jättää 5.2.2020 mennessä ja huhtikuussa tiedetään kilpailun voittanut operaattori.
Molemmilla päätöksillä, riippumatta lopputuloksesta on varmasti vaikutusta myös henkilöstöön. Tässä kohtaa ei pidä jäädä passiivisena odottamaan muiden tekemiä ratkaisuja vaan aktiivisesti vaikuttaa ja turvata henkilöstön työpaikkoja, etuja ja asemaa myös tulevaisuudessa.
Positiivista on se että raideliikenne ympäristöystävällisenä vaihtoehtona on hyvässä ”myötätuulessa”. Tämä tuo alalle kasvua ja vaikka tehostamista ja työnkuvien muutoksia tapahtuisikin, niin alan ammattilaisille riittää töitä tulevaisuudessakin. Esimerkkinä vuodenvaihteessa alkavat Tampereen ratikan liikenteenohjaajien rekryt ja myöhemmin keväällä avautuva kuljettajien haku. Pääkaupunkiseudulla isot liikennehankkeet kuten raidejokeri, länsi ja itäsuuntaan laajeneva metroliikenne sekä VR:n ja junakalusto OY:n kalustohankinnat tarvitsevat raideammattilaisia tulevaisuudessa.
Tulevan joululiikenteen hoitaminen haasteineen tekee sen että iso osa raideammattilaisista viettääkin loppuvuoden tiiviisti töissä. Toivottavasti kaikille kuitenkin löytyy hetki edes pieneen rauhoittumiseen ja akkujen lataamiseen tulevien pyhien aikana.
Toivotankin kaikille raideammattilaisille hyvää ja rauhallista joulunaikaa ja mukavaa vuotta 2020
Jyrki Fahlström
Raideammattilaisten valtuuston puheenjohtaja