Kesä on kauneimmillaan sekä myöskin lomasesonki on vilkkaimmillaan ja mieli virkeänä. Rautatieläisenä sitä on myös edesauttanut uuden hallituksen myönteisempi suhtautuminen raideliikenteeseen, sekä sen kehittämiseen ja kilpailuttamiseen. Julkilausumien myötä uutiset ovat pitkästä aikaa kuulostaneet myönteisiltä myös työntekijöiden ja mielestäni myös matkustajien näkökulmasta. Muun muassa uutiset ratainfran rahoituksen lisäämisestä, sekä Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailuttamisen keskeyttämisenä. Tuntuu siltä, että uusi hallitus on ymmärtänyt, että VR:n satojen miljoonien eurojen tuloutus verojen ja osinkojen muodossa valtiolle on suurempi etu Suomelle ja suomalaisille, kuin hätäisen yksityistämisen mahdollistama tulojen siirto ulkomaisille pääomasijoittajille. Raideliikenteen kehittäminen olisi mielestäni parhaimmillaan silloin, kun junaliikenne palaisi vanhaan liikelaitosmalliin sekä lisäämällä raidekapasiteettia niin, että vanhoja lakkautettuja asemia voitaisiin ottaa käyttöön ja nopeiden yhteyksien rinnalla voisi kulkea myös hitaampia junia tiheämmällä asemavälillä. Näin junaliikenne olisi aito vaihtoehto myös syrjäseuduille ja palvelisi kattavasti koko maata. Tämä tietenkään ei nykyisellään ole mahdollista, eikä kilpailutusta ja kilpailutukseen valmistautumista peruuteta. Viime hallituksen ja omistajaohjauksen linjausten mukaan valmistautuminen kilpailutukseen on raidetyöntekijän silmissä näyttänyt siltä, että hinta on ollut tärkein tekijä. Kustannusten jatkuva laskeminen palvelutasosta ja junahenkilöstön kuluista on ollut se autuuden tekijä matkalla maaliin. Näkyvimpinä esimerkkeinä matkustajille ovat olleet esimerkiksi kaluston huollon-, siivoustason- ja junahenkilöstön resurssien määrä. Nykyisen linjan jatkuessa matkustajamäärän kasvu tulee epäilemättä kääntymään toiseen suuntaan. Raideliikenteen tulevaisuuden näkymät ovat kuitenkin erittäin positiiviset ja mahdollisuudet kasvuun ovat suuret. Mutta tämä edellyttää, että nykyinen raideliikenteen positiivinen ilmapiiri jatkuu eteenpäin ja nykyinen hallitus kääntäisi omistajaohjauksen painotuksen suhdetta huomattavasti enemmän palvelun laatutason parannukseen ja kehittämiseen. Tämä mahdollistaisi oikeasti sen laadukkaan raideliikenteen mikä kaikkien odotuksena on.
Janne Malmi
Hallituksen jäsen
Raideammattilaiset JHL ry.